Pengikut yang menemani..

Disebalik Secebis Kain..


Terlalu banyak yang mahu dibicarakan jika menyentuh tentang wanita dan aurat. Bermula persoalan asas, batas aurat yang ditentukan syariat sehinggalah mencakupi perkara berbangkit yang timbul.          
Bukan sekadar pakaian, pembawaan diri, pergaulan dan batasannya, malahan gambar-gambar yang tersebar di ruang siber juga harus diambil kira oleh seseorang Muslimah dalam menentukan tahap kesempurnaan penutupan aurat dan hijabnya. Semua memberi gambaran tentang aurat dan hijab yang sewajarnya diambil berat oleh setiap wanita muslim.
Walaubagaimanapun, terdapat satu lagi persolan berkait penutupan aurat yang tidak kurang pentingnya untuk diketengahkan iaitu hukum pemakaian purdah atau niqab.


Wajib dan Tidak

            Baik ulama' silam mahupun kontemporari, persoalan ini tidak pernah sunyi dibincangkan demi kemaslahatan wanita Islam dan ummah secara umumnya. Secara ringkasnya, hukum pemakaian purdah merupakan masalah yang diperselisihkan hukumnya yang diiktiraf.
            Ada ulama' yang mewajibkannya dengan menganggap wajah wanita adalah aurat, manakala jumhur fuqaha' pula menganggap sebaliknya. Akan tetapi, mereka bersepakat menyatakan seseorang Muslimah itu wajib menutup wajahnya apabila keindahan paras rupanya boleh menyebabkan berlakunya fitnah dan keburukan, di samping sebagai langkah menutup pintu kerosakan (sad al-zarai' ).
            Antara barisan ulama' kontemporari yang tegas menyatakan rupa paras wanita adalah aurat ialah Sheikh Ibn Baz rhm. dalam banyak fatwanya. Dr Sa'id Ramadhan Al-Buthi dalam Ila Kul Fatat Tu'min bi Allah, Abu Al-Ala' Al-Mawdudi dalam Al-Hijab. Sementara ulama' yang menyatakan wajah wanita bukan aurat ialah majoriti ulama semasa seperti Dr. Yusuf Al-Qaradawi dalam bukunya al-Niqab li al-Mar'ah al-Muslimah bayna Al-Qawl bi Bid'iyatih wa al-Qawl bi Wujubih, Sheikh Taqiyuddin al-Nabhani dalam al-Nizam al-Ijtima'i fi al-islam dan Sheikh Nasiruddin al-Albani dalam Jilbab al-Mar'ah al-Muslimah fi al-Kitab wa as-Sunnah.


Berbeza Pandangan

            Daripada penjelasan ringkas hukum purdah di atas, seseorang Muslimah boleh berpegang pada pandangan yang mewajibkan pemakaian niqab atau tidak. Perlu diingat, ulama telah membahaskan secara panjang lebar tentang wanita, aurat dan hukum yang bersangkut paut dengannya termasuk hukum berpurdah melalui penilaian dan perbahasan dalil-dalil daripada al-Quran dan sunnah bagi tujuan dakwah dan menjauhi keburukan atas nama Islam dan iman.
            Walau bagaimanapun, tidak perlu bagi mana-mana wanita yang berpegang kepada salah satu daripanya memandang hina atau buruk kepada golongan yang berbeza pandangan daripada mereka kerana kedua-duanya masih berada dalam daerah pahala. 

Dalam hal ini, Sheikh Nasiruddin al-Albani rhm. menyatakan :

            " Dapat diambil kesimpulan bahawa permasalahan menutup wajah bagi seorang wanita dengan purdah (niqab) atau yang seumpamanya seperti yang dikenakan oleh sebahagian wanita zaman ini yang bersungguh-sungguh menjaga dirinya adalah suatu perkara yang terdapat dalam syariat dan termasuk amalan atau perbuatan yang terpuji walaupun ia bukanlah satu hukum yang diwajibkan (atas mereka). Kepada mereka yang mengenakannya (menutup wajah) beerti dia telah melakukan kebaikan dan mereka yang yang tidak melakukannya pula tidaklah berdosa. " ( Al-Albani, Jilbab Al-Mar'ah al-Muslimah fi al-Kitab wa al-Sunnah hlm. 128 ).


Kefahaman dan Taqwa

            Kini kita terlalu jauh dari tempoh kenabian dan terlalu lama terpisah dari zaman salafussoleh yang amat menitikberatkan sifat warak dan berjaga-jaga dalam setiap tindakan, sehingga terlalu banyak ajaran dan aturan Islam yang dipandang lekeh. Realiti kini menunjukkan wanita bebas berada di luar rumah tanpa batas, hilir mudik berada di hadapan lelaki ajnabi atau bersama-sama lelaki bukan mahram tanpa keperluan yang syarii. Ditambah lagi, mereka keluar dari rumah dengan mengenakan busana yang kurang sempurna, memperlihatkan perhiasan dan mengenakan haruman di badan.
            Justeru, perkara yang paling utama pada pandangan saya, baik berpurdah atau tidak kedua-duanya perlu memiliki kefahaman yang didasari ketaqwaan kepada Allah s.w.t tentang suruhan menutup aurat dan berhijab bagi wanita ketika berada di luar rumah sebagai suatu konsekuensi iman yang ada di dada mereka.
            Muslimah yang benar-benar faham tentang arahan ini pasti menyedari semua itu adalah hijab (tabir pelindung) yang bertindak umpama benteng dan diniding yang menyelamatkan mereka dari daripada pandangan nakal dan gangguan lelaki fasiq yang tidak berakhlak.
            Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya : " Wanita itu aurat. Apabila dia keluar dari rumah, syaitan terus memandangnya (untuk menghiasinya pada pandangan lelaki sehingga terjadilah fitnah). " ( Riwayat at-Tarmizi )
            Ramai umat Islam pada hari ini terlepas pandang akan hadis Nabi s.a.w di atas. Jika ada yang mengetahuinya, tidak ramai yang dapat menerima dengan hati terbuka dan bersuluh iman kerana inti patinya yang tidak selari dengan hawa nafsu mereka. Bahkan mereka mendakwa ia hanya merendah-rendahkan kaum wanita, tidak lagi relevan dengan perkembangan zaman.
            Sama ada Muslimah tersebut mengenakan purdah atau tidak, berada di luar rumah, alam nyata atau alam maya, mereka perlu diawasi dan dibatasi secukupnya. Yang perlu diimplentasi ialah roh penutupan wajah itu iaitu merendahkan pandangan daripada dipandang atau memandang secara tidak wajar.


Lazimi Rumahmu

            Allah s.w.t memerintahkan wanita duduk di rumah jika tiada sebarang urusan yang memerlukan mereka keluar seperti menuntut ilmu, bekerja menambah ekonomi keluarga, mendapatkan rawatan atau nasihat perundingan dan lain-lain yang diizinkan agama, dengan manfaat agar nilai dan harga diri wanita sebagai perhiasan dunia yang indah dapat terus dipelihara.

            Allah s.w.t berfirman, maksudnya : 

            " Dan hendaklah kamu berada di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang Jahiliah yang terdahulu. " ( Surah al-Ahzab 33 : 33 ).

            Walaupun ayat ini ditujukan kepada isteri Nabi s.a.w, namun wanita selain mereka perlu mentadabbur ayat ini dan mengambil manfaat daripadanya. Amat wajar difahami ayat ini bukan untuk membataskan gerak-geri seorang wanita atau mengurangi peranannya dalam masyarakat. Hakikatnya, ayat ini menjelaskan tentang cara seorang wanita tatkala dia keluar dari sempadan rumahnya agar tetap selari mengikut ajaran Islam.
            Sayangnya, ramai yang telah terlupa tentang perkara ini dan "membuka" diri bukan sekadar dengan menjadi pengunjung tetap pusat beli belah tanpa tujuan membeli dan berlegar-legar, bahkan mereka menggunakan hujung-hujung jari sahaja untuk memperagakan wajah dan rupa.


Buka Diri

Malangnya, fenomena ini tidak terkecuali kepada Muslimah yang tidak menutup wajah semata-mata, tetapi turut menjangkaui Muslimah yang memakai niqab dan purdah.
Pengalaman saya sendiri tatkala menemukan foto-foto Muslimah berpurdah yang bergambar dengan solekan dibahagian mata dan dilirikkan pula mata itu dengan gaya yang tidak sesuai dengan akhlak seorang Muslimah solehah yang benar-benar mahu menutup pintu fitnah daripada menerjah masuk ke dalam dirinya atau orang yang melihatnya. Di bawah gambar-gambar tersebut, terdapat banyak pujian daripada teman-teman lelaki dan wanita kerana kecantikan matanya yang satu-satunya dapat mereka teliti dan perhati.
Benar, mengenakan solekan di mata iaitu dengan memakai celak termasuk dalam perbahasan perhiasan yang biasa nampak nampak darinya sebagaimana pendapat pendapat Ibn Abbas, Anas bin Malik dan Qatadah.
Justeru, harus mengenakan celak mata baik bagi lelaki dan wanita sebagaimana yang dinyatakan oleh Dr.Abd Karim Zaidan dalam Al-Mufassal fi ahkam al-Mar'ah wa al-Bayt al-Muslim fi al-Syariah al-Islamiyyah.
Namun, mengenakan celak dan solekan yang tebal agar lebih menyerlah kecantikan mata dan menambahkan keindahan pesonanya, sudah tentu tidak termasuk dalam keharusan ini kerana ia sudah dikira tabarruj ( berhias ) yang ditegah kerana mampu menarik perhatian orang yang melihat dan melahirkan perasaan yang tidak baik terutama kepada kaum lelaki.
Begitu juga kepada adik-adik remaja yang berpurdah di luar tetapi membiarkan gambar mereka dengan wajah tidak bertutup disebarkan dalam laman sosial dan blog sehingga boleh ditatap oleh lelaki berkali-kali oleh lelaki.
Sungguhpun tidak haram membuka purdah, namun tindakan ini tidak selari dengan objektif mereka berpurdah ketika berada di khalayak ramai dan konsep hijab itu sendiri, apatah lagi apabila gambar yang dipamerkan itu juga memperlihatkan aksi-aksi melampaui batasan yang sepatutnya. Jika sebaliknya, ia dibolehkan dengan harapan dan izin-Nya ia dapat menyedarkan Muslimah lain yang menatap untuk mencontohi tindakan mereka berpurdah dan melindungi kecantikan wajah kerana Allah s.w.t.


Disebalik Secebis Kain Itu

            Muslimahku, kita melindungi aurat dan mengenakan hijab yang sempurna bukan kerana semakin ramai wanita melakukannya, terikut-ikut trend semasa dan mahukan pujian sebagai wanita solehah yang terpilih dan mulia. Tetapi demi mencari keberkatan dengan mengikut cara para isteri Nabi dan Muslimah pada zaman Baginda s.a.w yang merupakan sebaik-baik contoh teladan dan tuntutan buat buat Muslimah beriman.
            Baik berpurdah atau tidak, insafilah kita membawa syiar Islam di sebalik apa yang dipakai. Kita melindungi diri demi mencari redha Ilahi kerana sesungguhnya Allah s.w.t menghendaki pakaian untuk melindungi aurat itu juga merupakan penutup dan tabir pelindung daripada pandangan "mata" syaitan durjana. Ia pemangkin rasa malu, penghindar cemburu melulu dan pemelihara maruah serta harga dirimu.


            
Di sebalik pakaian kita, suburkan rasa malu dengan menjauhi larangan-Nya dan berpegang erat dengan segala perintah-Nya. Sedarilah, malu itu sememangnya penentu nilai seorang Muslimah bertaqwa dan beriman. Semoga kita tergolong dalam kalangan mereka, amin.



Artikal ini dipetik dari ruangan Tanbih, Majalah Solusi #44. hlm. 52-53
Dikarang oleh Ustazah Noraslina Jusin - www.ummuhusna99.blogspot.com

No comments: