Saturday, October 2, 2010

FIQH : Puasa Enam dalam bulan SYAWAL ( 1 )

Bismillah dengan nama Allah.

PAbila anak-anak di'momok'kan oleh ibu mereka atau sesiapa sahaja,sekiranya mereka mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan,akan dianugerahkan hadiah yang lumayan.PAstinya mereka berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkannya.Ya kan?Sedangkan hadiah itu belum dibeli atau berada di rumah.Namun mereka percaya ibu akan memberikannya.

Pabila pekerja-pekerja pejabat atau sesiapa pun yang bekerja,di maklumkan oleh bos mereka,sekiranya mereka melakukan kerja dengan baik atau cemerlang akan dinaikkan pangkat dan digandakan jumlah gajinya(melainkan jika bos muflis).Sedangkan duit belum dikeluarkan tapi mereka percaya pada bos mereka bahawa 'ganjaran' pasti akan diberikan,pasti mereka berusaha sebaik mungkin.

Itulah 'keyakinan' orang yang akan diberikan ganjaran oleh yang manusia yang 'berkuasa'.JAdi,marilah sama-sama meningkatkan usaha memperbanyakkan ibadah kita.Walaupun ganjaran itu tidak diterima di dunia,ibadah kerana Allah pasti ada pahala dan pasti akan diterima diakhirat sana.Mengapa kita boleh yakin ibu ayah dapat memberikan hadiah kepada kita?Mengapa kita boleh menyakini bos akan memberikan ganjaran jika kita memenuhi syaratnya?Mengapa bukan pada yang Maha Pemberi segala harta?Yang MAha KAya..dan Yang Maha Memampukan bagi yang tidak terdaya..beruntunglah kita ada Allah yang lebih jauh,tidak setanding kuasa pemberian nikmatNya dan 'hadiahNya' daripada manusia(hamba Yang Dia Ciptakan).



صوم ست في شوال
Puasa enam dalam bulan Syawal

Adakah puasa enam suatu keutamaan dan padanya suatu kelebihan?Adakah perlu atau boleh berpuasa berturutan atau berpisah-pisah?



1- Ya,puasa enam adalah suatu keutamaan dalam bulan Syawal dan padanya kelebihan.Seperti di dalam hadith,Nabi Muhammad S.A.W bersabda :

" مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ "
( Hadith Riwayat Muslim-Sohih: Kitab Puasa Syarah An-Nawawi 8/56 )
( HR Muslim,Ahmad,abu Daud,AT-Tarmidzi,Ibnu Majah )

Maksudnya : Sesiapa yang berpuasa penuh di bulan Ramadhan kemudian diikutinya(disusulinya)dengan (puasa) 6 hari di bulan Syawal (pahalanya) seperti berpuasa selama 1 tahun.

Digalakkan untuk menyambungnya setelah bepuasa penuh dalam bulan Ramadhan.Sekiranya ada hari-hari yang perlu diganti semula( qodho') ,maka lebih baik menyempurkan puasa gantinya. Umpamanya kita ingin melakukan solat sunat,seharusnya kita menyempurkan solat wajib dahulu,kemudian diikuti solat sunat.

Kerana keberhasilan pahal sunat itu setelah yang wajib.Nabi telah bersabda :

" ... من صام رمضان ثم أتبعه" -
" Sesiapa yang telah berpuasa Ramadhan kemudian disusulinya..

- Puasa Ramadhan : Wajib berpuasa penuh dalam bulan Ramadhan
* tidak dinyatakan dalam hadith berpuasa 'sebahagian/beberapa hari' dalam bulan RAmadhan,kemudian disusulinya..
- Kemudian menyambungnya : barulah melakukan puasa sunat(6 hari) setelah puasa penuh
( termasuk hari yang perlu diganti( qodho').


Berpuasa secara berturutan adalah lebih baik dan amat digalakkan.Namun dibolehkan secara berselang-seli.Tiada paksaan kerana mengikut keadaan individu itu sendiri,cara yang mudah baginya.Perintah Allah tidak menyukarkan hambaNya.Cara berturut-turut adalah suatu inisiatif mengelakkan dari sifat tertangguh dan menghidari dari kemasalan yang boleh membawa ibadat sunat tidak dapat disempurnakan.

Rujukan : Fatwa Ibnu A'thimin Rahimahullah-Kitab Dakwah ( 53-1/52 )

__________________________________________________________________

2-Jelas puasa enam hari Syawal adalah sunat.Walaupun Imam Malik bin Anas(meninggal 179H) menganggapnya makruh.Namun pendapat tersebut tidak kuat.Beliau mengatakannya makruh kerana tidak melihat ahli ilmuan di Madinah melakukannya dan bimbang puasa tersebut dianggap wajib oleh mereka yang jahil disamping riwayatnya tidak kukuh disebabkan rawi Sa'd bin Sa'id bin Qais ada masalah hafalan jika dia bersendirian(infirod) dalam riwayat.
( Al-Muwatta',(1/330-bil:857)

3- GANJARAN . Berasaskan hadith inimaka kita fahami bahawa sesiapa yang melakukan dua perkara,

Perkara 1 : Berpuasa pada Ramadhan
Perakara 2 : Berpuasa enam hari pada Syawal

* Maka ganjarannya seperti dia berpuasa setahun.Ertinya ,jika dia hanya berpuasa Ramadhan,dia tidak dapat fadhilat(kelebihan) ini.Demikian juga jika dia hanya berpuasa 6 hari Syawal tanpa diselesaikan puasa Ramadhan,maka tidak juga memperoleh ganjaran ini.

Tafsiran " seperti berpuasa setahun " .Kiraan berdasarkan sabda Nabi Muhammad S.A.W :

من جاء بالحسنة فله عشر أمثاله )

Maksudnya : Dan satu kebaikan (digandakan) maka baginya sepuluh seumpamanya.


" جعل الله الحسنة بعشر أمثالها فشهر بعشرة أشهر وصيام ستة أيام تمام السنة "

Maksudnya : Allah telah jadikan suatu kebaikan dengan sepuluh seumpamanya maka sebulan sama dengan sepuluh (bulan) bersama puasa enam hari cukuplah setahun.

( HR An-Nisaie dan Ibnu Majah )



(من جاء بالحسنة فله عشر أمثالها )

Maksudnya : Dan satu kebaikan (digandakan) maka baginya sepuluh seumpamanya.

* Kira Matematik =)
Formula : 1 = 10


1 tahun = 360 hari(bulan Islam)

1 bulan Ramadhan 30 hari :

30 hari x 10 = 300 hari

________

6 hari bulan Syawal :

6 hari x 10 = 60 hari

________

Ramadhan + 6 hari Syawal = setahun

sama kiraan gandaan,

300 hari + 60 hari = 360 hari
______________
Mudah : 36 x 10 = 360


***
Berpuasa secara berturut-turut atau boleh berpecah-pecah?


1- Mengikut asas hadith:

" من صام رمضان ثم أتبعه ستاً من شوال كان كصيام الدهر "
(HR Muslim )


Nabi Muhammad tidak menyatakan 'cara begini begitu' tetapi yang dinyatakan adalah mengenai 'puasa' dalam bulan Syawal itu sendiri.Walaupun ada yang berpendapat yang afdholnya berturutan selepas hari raya ' kemudian disusulinya',namun puasa enam ini tetap diperoleh sesiapa sahaj yang berpuasa enam hari tersebut dalam Syawal sekalipun bukan berturut-turut selepas hari raya.

Kata Imam Nawawi : " Afdholnya dilakukan puasa enam hari berturut-turut selepas hari raya.Jika dilewatkan sehingga akhir Syawal tetap mendapat 'fadhilat' 'disusuli enam hari' kerana ia menyusuli enam hari dalam Syawal " ( Syarah Sahih Muslim,8/238 )



No comments: