Pengikut yang menemani..

~ cinta SYRIA ~


Sewajibnya nama Allah dulu kita sebut.Bismillah.Musyh a'rif keif biddi asykuroka Ya Allah.
Alhamdulillah akhirnya SYRIA dapat saya jejaki.Bermula dengan pelbagai ujian* yang Allah berikan pada saya.Betapa saya menyedari Allah ingin menghadiahkan saya sesuatu yang tiada sesiapa pun dapat memberikannya.Setiap ujian yang berlaku kerana Dia kasih & ingin mentarbiyahku.Sungguh,tarbiyahNya sangat lemah lembut:-

*23 Januari : 1-'cucuk' duit untuk ke SYRIA namun tiada sehelai pun yang keluar,resit juga ditelan sama (telan ditelan dalam jumlah yang agak besar-sehingga kini sedang berusaha keras agar pihak bank mengembalikannya semula,inshAllah).Namun,Allah itu Maha Mencukupi =)

: 2-Kamera kesayangan(hasil dari wang simpanan) tiba-tiba rosak & tiada kedai yang mampu membaikinya^-^.But I still have my handset ^+^.Alhamdulillah.

*24 Januari : 1-Bermula perjalanan dengan pening lalat.
2- Ketika berhenti solat di sebuah masjid menuju ke Boasro,terkunci dalam tandas masjid(tidak dikunci,terkunci sendiri)
Sahabat: " Qalbi,macam mana ni?nak panggil syabab?" setelah kakak2 cuba membukanya dengan sekuat hati.
Saya : " Tak perlu,tak perlu..semua yang diluar pintu sila ke tepi. DONGG!!! "
pintu terbuka luas.^ o ^.
" Maafkan aku pintu..maafkan aku masjid,tiada niat untuk merosakkan ".
3- Jari mengalirkan darah deras terkene besi tajam sewaktu keluar masjid kerana tiada pencahayaan.Alhamdulillah.

*sebelum ini abah sangat sukar memberi kebenaran saya keluar dari Jordan.Tetapi,bila saya memintanya kebenaran ke SYRIA,ringan ucapan abah mengatakan 'abah izinkan'.Rupa-rupanya Allah menyertakan dengan adanya syabab yang amat bertanggungjawab sepanjang perjalanan.Seperti lagak seorang ayah pun ada saya kira.=)Lagi-lagi yang sering mengira bilangan akhowat disetiap tamat penjelajahan suatu lokasi(hilang satu siapa nak ganti?).Ada juga adik yang bergurau " boleh jadi ayah angkat tu"^ ~ ^.JazakAllahu Khoiron jaza' kepada sahabat-sahabat,kakak-kakak,adik-adik & syabab.May Allah ease you all in each of your path towards Mardhotillah.

Selautan dakwat pena tak mampu kugunakan untuk menulis cerita bisu kenangan di sana.Insha Allah akan saya adakan pada 'post' khas yang lain jika berkesempatan.

Imam Hasan Al-Basri ada mengatakan : Orang yang banyak berzikir(ingat Allah) dia berfikir,dengan itu hatinya menjadi bersih.

Bila lihat laut di Latakia,kamu nampak apa ye?Saya nampak pasir,air yang membiru & lain-lain lagi..indah..subhanAllah!!Maka dengan pandangan mata itu apa yang kita dapat?Sekadar memuaskan niat di hati?..Saya pasti mereka yang mempunyai mata hati akan membiarkan matanya melihat dengan hati,hatinya membuatkan akal terfikir.Berfikirlah sehingga kamu merasai makrifatullah itu.Seseorang berilmu telah menyampaikan padaku:makrifatullah itu akan kamu capai & merasai pabila setelah 1) kamu mengetahui sifat-sifat Allah dalam al-Quran & Al-Hadith serta 2) cuba mencari sifat-sifat yang kamu tahu tadi dalam kehidupan ( alam semesta atau penciptaan manusia).

Gunakanlah 5 pancaindera itu dengan sebaiknya.Cuba teka mengapa gigi perlu digosok/dibersihkan setiap hari?Tetapi tidak mengapa jika badan kita tidak mandi dalam satu jangka masa yang agak lama.Berbeza dengan gigi,setelah kita menggunakan perkhidmatannya harus dibersihkan semula.Jika kita puasa,mengapa tidak perlu gosok gigi?Mengapa gigi sangat-sangat perlu dijaga?

Begini,adakah gigi mempunyai 'layer' yang banyak seperti kulit pada badan kita?adakah gigi kita boleh tumbuh(gigi kekal) lagi setelah patah berkali-kali? Berbeza dengan kulit tubuh badan,jika koyak berkali-kali boleh lagi tumbuh 'cell & layer' yang baru.Betul tak?So,jom jaga gigi.Sangat bagus bagi orang yang berpuasa,sebab tak perlu gosok gigi lebih banyak kali.Jimat ubat gigi.Jimat perbelanjaan barang mandi^~^Apalagi,ayuh puasa sunat sama-sama.=)

Bila berdamping dengan sahabat sejatiku(Al-Quran),pasti akan kuluahkan isi hatinya kerana itulah bait-bait cinta Tuhanku.Teringat Syria teringat (Ali-Imran:ayat 191)" (iaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri,duduk dan mereka memikirkan penciptaan langit dan bumi (seraya berkata) رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ "

" Setiap yang benar,
betapa ditekan tetap menjalar,
tanpa dibajakan tetap mekar,
tanpa udara pun kan tetap subur.."

~ A.Samad Said ~
_______________________________________

Dari: " Akhowat Belakang "
Susunan oleh : ~hati_ARIA~
Telah dibacakan oleh: Ustaz Nazrie,Muktah,Jordan.
*Ilham:Jam 9mlm,28Januari2010*
*In a bus-"Rehlah Ukhwah" SYRIA MPPMJ*

" Tiada Rungkai Kata "

Bila sendirian bersila bertafakur
tetap mekar tetap akur
bukan menyelar tapi melakar
bukan sekelumit pada kadar
bahkan bumi mampu gegar
ku laungkan namaMu Allahu Akbar!

Ingin digapai ingin dicapai..
Hati...moga mendamai..

Pelangi indah melingkari perasaan..
Doa tenang menyadur keresahan..

SYRIA..kau membuktikan cinta itu buta
surat sejarahmu kini ku buka semula
Siraman budimu hangat terasa
Susukan cintamu kian membunga

Taubat bersama kesungguhan
Jadikan Aku! Jadikan Aku!
...memecah kedamaian...
hamba yang ikhlas disetiap amalan

Kadang..hawa nafsu menang bergelut
motivasi syaitan tiada surut
hati kalut kehidupan melalut
hilang...tenggelam...takut
Kembalikan aku! Kembalikan aku!
hamba yang ikhlas disetiap amalan

hilang..tenggelam..takut
pengajaran Nabi Ayyub ku sambut
Hanya padaMu Tuhan ku sujud

Jika dulu..inginku melamarmu
Jika dulu..hanya ku dengar namamu
Jika dulu..keindahanmu hanya ku lihat pada buku kaku
jua sejarah mutiaramu tidak pada mataku

Kini...syahdu,kau terima lamaranku
Kini..namamu ku pahat mati dalam kalbu
Kini..keindahanmu kan selalu dalam beyanganku
tetap sejarah mutiaramu kan selalu ku rindu
kerana...persinggahanku dibumimu
...sebentar lalu...

Namun..aku belum cukup
belumku puas..
menyimpan sususan budimu
kerana masa terus memburu
mungkin juga aku terus memburumu
SYRIA di hatiku

Tak perlu ku lukiskan
bukan mudah untuk ku lakarkan
tiada kuasa untuk ku rekodkan
sukar jua untuk ku pentaskan...

pada segala yang ku dapat
dalam "Rehlah Ukhwah" yang tersemat
ke SYRIA menjadi pengubat
pada hatiku terletaknya niat
MPPM..menjelaskan matlamat.

~TAMAT~

My heart is ringing call..
soul knelt in silence..no words
except Allah Alone....


قلبي رنين الكلمة..
ساجد الروح في صمت .. لا الكلمات ..
الا الله احد ..



Rehlah Ukhwah MPPMJ 2010 ke SYRIA
24-28 Januari 2010

Sekian,asifah.Maafkan saya jika saya silap.

6 comments:

Tartus said...
This comment has been removed by the author.
Tartus said...

salam..wahhh..syahdunyeeee..=)

Tartus said...

o0o0oo0o0o0o0o...ngumpat sy upenye ye...diam2 ei kat blakang.. eh2,ustazah terkunci kat dalam tnds ke?masjid yg mne satu ea..tgn ok x?xckp pape pun luka..patut la ada yg tanya sal peti kcemasan..=)

abduNYA said...

Wasalam..maafkan kami jika terngumpat..
~tapi seseorang yang melakukan kebaikan terhadap Tuhannya perlu dizahirkan agar manusia yg lain turut melakukan kebaikan.Bukan untuk diagungkan~..

~1st mosque,nasit syu issim ha~

~peti kecemasan mereka(akhowat) minta tp bukan saya..mreka spt dlm kata Nabi Muhammad S.A.W "Balid dam ad dam,wal hadam al hadam,wa ana min kum,wa antum min ni" ( bukankah kita sedarah sedaging,runtuh sama-sama runtuh,aku itu kamu dan kamu itu aku )~

maafkan sy terbebel pula ..jzkk

abduNYA said...

kerana saya tidak suka/ingin menyusahkan insan lain selagi boleh urus sesuatu hal sendiri.Itu pun di kira perjuangan.Betul tak ustaz?

Insha Allah kher semuanya.Tetapi betul jg komen yg diterima para peserta.selepas boleh 'upgrade' lagi for the future journey(jika ada lg)..

ada yg shahdu..ada yg lucu..semuanya untuk kita sama-sama mencari makrifatullah itu..Insha Allah~

~aku hanya hamba~

Tartus said...

emm..xde la,aiman xkisah..sy biasa2 je..emm..xpe la kalo camtu..harap xteruk luka tu..ape2 pun,sy tunggu cerita yg seterusnya dari ustazah..xsabar nk baca nie..=)