Pengikut yang menemani..

Aku & Penjenayah

SENYUM seindah pelangi.


Apa pula selepas ini? " Mat Cool,Mat Cool kawanku..mari main denganku..main-main selalu..main-main jangan jemu..jom main bersama..MAt Cool! "
Dulu,zaman aiskrim Mat Cool,gemar benar saya melagukannya.Biasalah,kanak-kanak terpengaruh dengan iklan.Mesti kamu pun begitu,ye kan?Jika bukan dengan iklan aiskrim pun,pasti ada jua iklan yang akan 'melekat' di kepala.Tapi pastinya,Mat Cool bukan kawanku =) Harap kamu semua 'cool' selalu.'Exam' menjelma jangan main-main 'selalu' ^_^.
Bila seorang kakak bagi teka-teki,saya pula tambah teka-tekinya.
Apa yang penting pada badan seekor ular?mesti bisanya kan..mungkin ada orang cakap kulitnya sebab dapat buat handbag,tapi bisa itu dapat masa hidup manakala kulit semasa ular itu mati.

Apa yang utama pada seekor burung?Sayapnya kan..mungkin ada orang cakap paruh & sebagainya..

Apa yang penting dalam permainan bola sepak?ada jawab: bola......ada orang jawab: gol...macam2 lagi
Apa yang paling penting menjadi seorang hamba Allah?macam-macam jawapan diberikan..ada orang kata :taat...ada yang kata :taqwa

Apa yang penting sebagai mahasiswa?Tentulah akademiknya,ye kan.. Konklusinya..setiap sesuatu ada satu yang paling penting.

Bahang terasa?Apa yang bahangnya?Final exam ke?Jom sama-sama cari semangat.
Cop!Sebelum itu,hampir terlupa mengenai penjenayah.Saya bukan hendak 'mengobrol'mengenai penjenayah kes rompakan,pecah rumah atau sebagainya.Tetapi,penjenayah biasa yang luar biasa di mana tiada terkandung dalam mana-mana Akta Kanun Keseksaan.Namun AWAS! Menjadi penjenayah seperti ini akan membuatkan hidup terseksa jika dirujuk menggunakan akal yang waras.

PENJENAYAH AKADEMIK.
Sila Klik..rugi tak baca(saya kata).
Menarik di dalamnya :-
AKIBAT LEMAH AKADEMIK
Kadang-kadang kita menganggap akademik hanya sebagai wasilah. Sekadar tiket untuk memenangi kepercayaan masyarakat. Seumpama lesen.
Tetapi kita sering lupa, lemahnya penguasaan diri terhadap ilmu-ilmu di kelas akan memberikan implikasi yang buruk di masa hadapan… bukan hanya semasa alam pekerjaan bahkan boleh melarat hingga ke Akhirat.
Syariatullah
Pelajar pengajian Islam yang tidak menguasai pengajiannya akibat lemah tahap pembelajaran akan terdedah kepada jenayah di masa depan.
“Ustaz, apa hukumnya zakat KWSP?”, tanya seorang jemaah di surau.
“Alamak… itulah benda yang pensyarah bincangkan tapi aku tak pergi kelas masa tu!” rungut si ustaz di dalam hatinya.
“Err… saya rasa tak payah kot!”, jawab si ustaz ala-ala mujtahid.
Tidakkah perbuatan itu suatu pengkhianatan? Memberikan panduan muamalat yang salah kepada masyarakat, mengingkari Syariat Allah SWT lantaran kecuaian dirinya sendiri semasa di alam pembelajaran. Semasa belajar sudah biasa tak buat homework, bila berceramah pun tak buat homework.
Itu jenayah terhadap Syariatullah.
Sunnatullah
“Err, pesakit diabetik ni nak suntik 1 unit atau 10 unit atau 100 unit insulin ya?”, seorang doktor muda berteka-teki di dalam dirinya.
Akibat kemalasannya terhadap kelas pengajian, atau belajar secara ala kadar, beliau menyuntik pesakitnya dengan 100 unit insulin sedangkan peraturan tubuh badan yang ditentukan Allah SWT hanyalah pada kadar 6 ke 10 unit.
Pesakit mati mengejut akibat hipoglesimik.
Berdosa atau tidak? Jenayah atau tidak?
Dosa terbit bukan hanya kerana melanggar hukum Syariat tetapi juga hukum Sains. Seorang ustaz yang tidak berkompetensi, sama sahaja dengan seorang doktor, jurutera, atau apa sahaja pekerjaan profesional yang tidak berkompetensi.
Mencetus mudarat..
Maka ala kadar dalam menguasai bidang pengajian masing-masing bukan sekadar masalah sikap yang biasa. Ia mampu membunuh!
Ke mana anda mahu membawa dakwah jika duduk di tengah masyarakat sebagai ustaz yang tiada amanah ilmiah atau doktor yang tiada amanah yang sama?
....yang mengkhianati proses pembelajaran semasa di alam menara gading, mereka amat berpotensi untuk masuk ke masyarakat dengan kualiti kepimpinan yang lemah… ekoran pemikiran tumpul yang tidak diasah semasa di alam belajar!..sambungan dalam link.

**Doakan diri sendiri & sahabat-sahabat ye.Semoga kejayaan bersama kita semua,InshaAllah.

...be more flexible & professional person at the right place...

Wallahua'lam.Bittaufiq wan najah.Allahu yusahhil a'laina,inshaAllah.
Semoga kita tergolong dalam golongan orang-orang yang bersyukur..

2 comments:

danialrazali said...

lagu mat cool tu macam x familiar je..ade sedikit gubahan disitu.. =)

anyway, pos menarik..terima kasih kongsi dikala amabang exam final nih..

bittaufiq wannajah

abduNYA said...

bukan begitu ke?

kalau ingat yang familiar itu boleh betulkan..

beginikah?

Mat cool mat cool kawanku..
mari kita ikut..
main main selalu..
syok-syoknya idamanku..
Mat Cool !!

p/s : Tak yah ikut mat cool yg xcool>lagi syok lagu ayatNYA oleh Sheikh Hasan bin 'Abdullah Al 'Awadh ^^ lg cool..

Syukron