Pengikut yang menemani..

Pilihan Raya PERMAI kali-8.


Siri 3

KEMPEN?

بسم الله الرحمن الرحيم

Apa-apa pun kalimahNYA dulu. Saat ini saya perlu menukilkan sesuatu kepada ahli PERMAI tercinta walau pun sedang berhadapan dengan kesibukan kerja kuliah yang masih belum siap, persiapan pembentangan Fiqh Medic, kelas tasmi3, dan hal-hal lain pada esok hari. Saya pasti ada orang yang lebih sibuk dari saya. Nukilan ini bukan disebabkan surat penarikan diri ditolak kerana segala ketetapan setiap sesuatu hanya dariNYA tetapi saya berasa terpanggil untuk mengatakan sesuatu tentang pilihanraya PERMAI kali ke-8 pada tahun ini.

Ini sebahagian usaha kecil yang saya mampu lakukan, selebihnya saya letak pada Allah untuk menentukannya. . Saya tidak mahu artikal ini mengeruhkan lagi keadaan atau memecah belahkan ummat sebaliknya lebih mempertahankan hubungan juga demi Islam tercinta. Allah uji kita semua untuk menentukan pemimpin. Allah uji keyakinan kita.


Saya mohon agar diri ini dinilai sebaiknya. UNDILAH SITI FATIMAH BINTI ISMAIL sebagai KETUA HELWI. Kejam sungguh agaknya saya. Jom kita nilai antara saya dan dia. Paling penting saya nak kempen dia bukan saya.


ANISATUL-QALBI BINTI MOHD SOFIYUDDIN.


1) Telah bergiat aktif dua tahun berturut-turut di medan kepimpinan PERMAI.

- Bukan saya sakit tenat atau meningkat usia dan tidak berdaya, tetapi PENGALAMAN yang telah sedia ada sudah cukup bagi saya. Bukan bermakna saya akan meninggalkan ahli PERMAI hanya semata saya telah merasakan cukup, bukan juga saya membiarkan kepimpinan terkapai-kapai menjaga 'anak-anak' PERMAI begitu sahaja. Jika begitu, kejamlah saya hanya menggunakan orang bila diperlukan,hanya menggunakan ahli bila masuk pimpinan, hanya bersama bila ada jawatan, hanya untuk mengambil manfaat, setelah itu dibuangnya jauh-jauh seperti botol air yang kosong dibuang setelah habis airnya kerana air tujuannya.

- Tak bermaksud kalau saya naik juga, saya tolak. Kuasa itu dari Allah. Kekuatan itu juga dari Allah.

2) Ingin memberi peluang kepada ahli lain.

- Berilah kepercayaan kepada ahli lain untuk membawa PERMAI. " Kullum riim ma nawa " ( setiap sesuatu bergantung apa yang diniatkan ). Maka sandarkan dihati apa yang kita niatkan, yakin dia boleh membawa kita dalam PERMAI,Insha Allah kita akan dapat. Dia boleh dijadikan contoh dan teladan, dia boleh memahami kita.


SITI FATIMAH BINTI ISMAIL.

Saya mengenalinya sejak pertama kali dia menjejakkan kaki di bumi Jordan. Pertama kali menyambut ketibaannya & adik-adik lain lapangan terbang, seolah-olah ada sesuatu yang bermakna pada dirinya. Walaupun saya bukan kakak kandungnya, namun saya telah bersamanya selama dua tahun dalam PERMAI,juga sebagai teman yang agak rapat dalam Kelab Az-Zikr(Tahfiz) yang amat kami sayangi. Disebalik hidup bersama Az-Zikr, hakikatnya kedua-dua dari kami ini sukar dilepaskan oleh guru-guru tahfiz untuk memegang amanah di medan kepimpinan PERMAI.

1) Deen list.

- Adik Fatimah ini sangat layak untuk dijadikan qudwah, sangat cemerlang dalam akademik selari dengan input komen Tuan Haji Sulaiman Ismail selaku Pengarah Jabatan Pendidikan Malaysia Jordan dalam Facebook baru-baru ini akademik juga perlu dijadikan aspek utama yang perlu dinilai sebelum seseorang dpilih menjawat sesuatu jawatan dalam persatuan . Sehinggakan ada yang cemburu dengan kecemerlangannya. Walhal usahanya lebih kurang sama dengan rakan yang lain & tidak terlalu menekan. Itulah anugerah dari Allah.

2) Tidak terlalu beremosi & mampu sesuaikan diri dalam banyak keadaan selain dirinya bersifat tegas.

- Sentiasa terukir senyuman dibibirnya walaupun kadang ada kepahitan yang dia rasai.

3) Sangat menjaga hafalan & cemerlang dalam hafalannya.

- Dia amat mencintai Al-Quran. Sungguh, pemimpin yang mencintai Al-Quran & mempraktikkan apa yang ada di dalamnya, Allah akan memelihara dirinya & orang yang bersamanya, Insha Allah.


3) Tidak dikenali?Nak yang glamour ye.

- Tidak dikenali namanya tidak mengapa, yang penting mengenali akhlaknya yang mulia. Bila naik nanti, insha Allah akan terkenal juga. Jangan pula anda undi tidak kenal siapa dia, maksud saya untuk mengenali dirinya dengan lebih jauh dalam pimpinan, boleh dikenali nanti. Tiada masalah.


4) Bagaimana sifat kepimpinannya?

- Dia bukan dari kalangan AMM/AMT? Tak boleh?Boleh =) Dari mana saya nilai? Pertama dia cemerlang dalam memimpin dirinya. Kedua kerana dia pernah menjadi ajk & pernah menjadi timbalan program begitu juga sering bersamanya dalam progrm-program PERMAI. Terbaru, dia sebagai Timbalan Pengarah KARISMA.Mungkin saya tidak pernah bersamanya dalam mesyuarat tetapi ..

1- Fatimah sangat bertanggungjawab & sangat memahami

2- Kerja on the spot

3- Sesuai menjadi contoh putri-putri lain,akademiknya yang cemerlang, qurannya, dengan amanah ketua naqibah program PINTAR, ketua batch, dengan petahnya dia menyampaikan sesuatu perkongsian & menghormati idea-idea orang lain.

4- Sangat ringan tulang. Dia akan melakukan sesuatu dengan usahanya yang terbaik.

5- Rajin pun rajin.

6-Tgas & amat risau sekiranya berlaku masalah melibatkan kumpulan yang disertainya lebih-lebih lagi dengan ahli tahfiz sekelas.

7- Bersemangat dalam melakukan kerja.

8- Berakhlak sudah pastinya.

Setiap manusia ada kelebihan & kekurangan. Jika kesalahan yang anda nampak pada seseorang bukan bermakna tiada langsung kebaikan pada dirinya. Mungkin detik itu dia tidak mengetahui, mungkin juga dia sedang mempelajari. Tegurlah dengan 'tangan' jika mampu, jika tidak dengan lisan, jika tidak dengan hati.

Ambillah pemimpin yang boleh berlaku adil & kuat serta amanah. Juga melihat aspek-aspek yang lain.

Peranan ahli & pemimpin, bila bergabung dengan baik, diadun bersama, Insha Allah baik keadaannya.

Sekiranya pemimpin itu terpilih, berilah komitmen semampunya. Jika dia yang terangkat & bergiat aktif bergerak, sebaliknya ahli tidak bergerak atau memberi komitmen, tak jadi juga. Bukan pemimpin sahaja yang penting, bukan ahli sahaja tetapi sinergi kedua-duanya membawa kegemilangan bersama.

Sekian. Segala komen,pendapat,kritikan & perkongsian amat dialu-alukan oleh penulis. Semoga ia memberi manfaat bukan hanya pada ahli PERMAI tetapi sesiapa sahaja, tidak kira dapat digunakan untuk saat ini atau hari-hari seterusnya.



إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُواْ بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ

(إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا

Terjemahan : " Sesungguhnya Allah menyuruhmu menyampaikan amanah kepada YANG BERHAK MENERIMANYA, dan apabila kamu menetapkan hukum dengan di antara manusia hendaknya kamu menetapkannya dengan adil. Sungguh, Allah Maha Mendengar, Maha Melihat "

( Surah An-Nisa' : 58 )



PERMAI yang damai. Selamat menilai.

Allahu ma'ana ainama kunna.


Sejak pilihanraya, aktif benar blog penulis(no komen). Semakin berpilihanraya semakin merindui kuliah bersama Dr Mahmud Al-Kholidi.

6 comments:

osmet said...

nice written my dear =)

emm..siti fatimah, good candidate to be voted for KH as well the others.

ofkos semua calon pn ade kekuatan dan kelemahan msg2 utk bertanding.
faktor akademik, kesanggupan dan kelayakan yg menjadi penilaian bg memilih calon yg rata2 hebat2 blaka. terserah pd pengundi utk buat pilihan bijak memilih siapa yg bakal menerajui kepimpinan mereka.mg2 Allah memberikan yg terbaik pd kepimpinan permai akn dtg.

tiada siapa yg sanggup memikul amanah, apatah lagi mahu meminta.
~terasa bahang kehangatn pilihanraya ke-8 di irbid~

Anisatul-Qalbi said...

Doa doa doa doa doa

Thx a lot kak =)

selamat berkempen akak, jom kempen sama2.. =)

-iNtaN- said...

fuhh~

jom la undi siti fatimah dengan kempen TAU [Tim Ana Undi]~! ^_^

alalala~
cik qalbi ni dah puas duk dalam PERMAI..
kita campak dia dalam MPPM la pulak~!

chill, hatiku~! ^_^<3

-Sufiey Imtiaz- said...

“Tiap2 seorang dr kmu adlh pemmpn d akn dmnta btanggungjwb kpd org2 y brda d bawah jagaanny. Seorang ktua ngr btanggungjwb k
ats rakyatny d akn disoal olh Allah akn kepimpinanny. Seorang istri btangung
jawb d rumhny d akn disoal b'kenaan tnggungjawabny, seorang ank
btanggungjwab k atas hrta bpany d dia jga akn disoal, bgitu jga seorang
hmba atau y bkerja dengan majikn, btanggungjawab kpd majikanny, setiap
kamu adalah pemimpn, dn btanggungjawab kpd apa y dipimpinnya” (H.R Bukhari d Muslim).

Anisatul-Qalbi said...
This comment has been removed by the author.
Anisatul-Qalbi said...

TAU adik.

Kakak2, sahabat2, 'adik'- Like dengan komen anda.

Semua semangat berkempen, harap semua bagi komitmen selepas berpilihanraya juga. Kak syahida pun kena jg. Ting. Ya kami percaya pada fatimah.

K.syahida : Pos/tiup2 sedikit apa2 yang perlu nun dari akak jauh untuk kami,peace =)

Allahu yusahhil a'laina wa la tu'assir a'laina.