Thursday, April 21, 2011

Pilihan Raya PERMAI kali-8.

Bismillah. Sebelum baca,anda sudah menunaikan solat atau belum? Jika belum, jangan lupa solat dulu & berjemaah ye. Terima kasih.


Siri 2.


Semalam ramai yang sibuk buat teka-teki siapa yang akan tercalon dan bakal berada di kerusi 'panas' PERMAI. Dia tak mahu menduga apa-apa tetapi calon yang dinamakannya naik untuk bertanding. Alhamdulillah. Sedang dia bergegas siap untuk ke kelas awal pagi itu.

" Awak tahu nama awak tercalon lagi? " tanya teman serumahnya.

" Eh, calon apa ni? " buat-buat pelik dan tak tahu kononnya.

Selepas membaca doa keluar rumah, difikirnya lagi tentang hal itu. Dalam kotak fikiran & peti hatinya bergetus " Allah..Allah..Engkau Yang Maha Mengetahui. Engkau yang Maha Memampukan bagi yang tidak terdaya. Engkau mengkehendaki sesuatu bagi sesiapa yang Engkau kehendaki. Apalagi, pasang strategi plan A, kalau tak dapat plan B " tersenyum sendiri berteman gundah dihati. Dia risau semakin hari & waktu adakah diri & tindakannya terlalu 'keduniaan' atau 'keakhiratan'.


Senggang waktu antara kuliah, dia mereka ayat untuk menarik diri. Sokongan ibu bapa itu agak kuat juga kadangnya. Tapi bukan pada dia, jangan menipu diri sendiri & orang lain kalau nak selamat dunia akhirat. Nak kata ibu & ayah tak bagi? Mereka pasti menyokong ( percaya sungguh pada anak perempuannya ). Tapi yang penting awlawiyat,keutamaan. Yang utama sebelum solat adalah wudhu' & akhir solat adalah salam. Begitu. Bukan tidak berpesatuan langsung tapi dia meletakkan syarat-syarat untuk dirinya menerima & menolak sekiranya dia tercalon. Keadaan yang bagaimana harus ditolak. Hai,banyak demand betul dia ini.

Alasan tersendiri, tiada paksaan untuk menarik diri. Jangan sampai menzalimi diri.

Baginya alasan tahun akhir kuliah syariah untuk tidak dilantik, dia sedikit setuju. Tapi seandainya mereka yang tercalon memang betul-betul layak & berkebolehan. Tak perlu tarik ye kakak-kakak @ adik-adik. Bercakap soal kelayakan, ramai yang menganggap dirinya tidak layak. Bercakap soal akademik, ye ini paling releven dia rasa. Semua orang ada target ingin cemerlang akademik. Sekiranya yang terangkat itu lemah dirinya, ditakuti melemahkan dirinya sendiri & orang lain sepanjang di medan. Padahal seawalnya dulu sangat bersemangat tika terlibat dalam kepimpinan. Dan memang , ini bukanlah jalan yang sebahagian mereka pilih dahulunya . Masing-masing ada cita-cita yang ingin digapai . Bahkan mungkin ada juga yang pada mula , memang rela berada dalam medan itu , tetapi setelah melihat sakit peritnya , letih , kutukan yang bertubi-tubi , kalau diikutkan hati ingin sahaja ditinggalkan jawatan itu masa itu juga andai diberi peluang. Ini yang perlu dijauhi, bukanlah ditengah-tengah perjalanan menyalahkan pihak persatuan atau terus membisu dan kerja menjadi kaku. Kebajikan diri perlu dijaga katanya tetapi bagaimana pula amanah yang ada & kebajikan orang selainnya? Semoga dijauhi dari keadaan ini & mereka yang akan bertanding nanti terus bersemangat dan niat dapat sentiasa diperbaharui. Bukan boleh main terjun sahaja ke dalam air atau dari atas bangunan kemudian ada orang sambut atau ada tilam empuk. Ya kan?

Huh, berat untuk menentukan pemimpin. I would be greatful if you are our team leader. Soalnya siapa? Pemimpin muslim yang kuat,adil,amanah,tegas,cepat,tangkas,dapat membuat keputusan yang tepat & padat berlandaskan syariat. Berfikiran kritis. Bak kata rakan-rakan " otak perlu berlapis-lapis, tak kan ini pun awak tak tahu ". Dush! Kena sebiji bila ditanya senyap saja. Jauh sekali dia dengan kelayakan2 itu. " Lembik awak ni, pemimpin perlu lebih kuat! " bila kerja yang diberi lambat diserahkan semasa dilatih didalam hutan. " Andai Nabi Muhammad S.A.W sering mengatakan penat & mengeluh, tambah tiada kesabaran yang tinggi, tidak sampai dakwah pada ummatnya ( kita juga ) " kata ibu pada dia.


I decide what do i want.

Hati berada dalam badan bukan pada tangan. Hati-hati manusia hanya ditanganNYA. Istikharah ye kakak-kakak dan adik-adik. Istisyarah juga. Dia sibuk menghubungi senior-senior & calon-calon lain petang itu. " Akak, ustazah kita kata kalau akak tak naik, pasti akak akan boleh pergi jauh dari keadaan sekarang. Sebab ketika akak buzy pun dapat buat sebanyak ni, apatah lagi jika tak berjawatan ", kata sahabat kelas Az-Zikrnya@Quran. Kisah dulu " coach, saya tak mampu. Saya nak tarik diri ". " Teruskan selagi saya kata berhenti, saya tahu awak mampu" dia terlutut.Guru silatnya memberi keyakinan & semangat untuk menumpaskan pihak lawan ketika dia berlatih.

Allah. Yakin dengan Allah. Bila hati sudah tetap dengan keputusan, syaitan akan lebih kuat membolak-balikkannya. Maka jaga keyakinanmu pada Dia. Siapa petunjuk hidupmu?

Usulnya bukan pemimpin yang glamour, kacak atau cantik yang dipilih tetapi kekuatannya pada Allah & bertindak berlandaskan syariat. Jika Allah yang kuat dihatinya, insha Allah hati-hati lain boleh bersama dibawah satu rabitah(ikatan) iaitu Allah. Bukan ikatan fikrah, bukan ikatan 'geng putih@hitam@keras@lembut', bukan ikatan 'sebulu' dan lain-lain. Syarat wajib & syarat tambahan itu lain.

Rasailah nikmat & carilah hikmah dalam kepimpinan atau pencalonan. Lebih-lebih lagi sebagai mahasiswa + sibuk itu & ini + di bumi anbiya' ini, di mana belum tentu orang lain dapat merasai seperti dia & kita perolehi.

_________________________________________



_________________________________________




Tanya diri : Hal ana qaid naajih/qai'dah naajihah?( Adakah saya pemimpin yang berjaya )
Good leeders need to be...??

_________________________________________


Terima kasih kepada yang mencalonkan diri saya. Tahniah & takziah kepada calon-calon tersebut :

SYABAB JUST
1. Wan Muhammad Najib bin Wan Mohd Daud
2. Ahmad Hidayat Hasni bin Mat Isa
3. Ulya Aqamah bin Husamudin
4. Muhamad Arif Hakimi bin Mohd Noor
5. Muhammad Naim Bin Deraman

SYABAB YARMOUK
1. Muhammad Sahel bin Nordin
2. Mohamad Norhelmy bin Shamsuddin
3. Ammar bin Ismail
4. Muhammad Iz’aan bin Azalan
5. Ahmad Firdaus bin Kadir

AKHAWAT JUST
1. Nurul Kauthar Binti Mohd Khari
2. Siti Fatimah binti Ismail
3. Raihana binti Ahmad Nazri
4. Nur Farah Aisyah binti Nazim
5. Farhanah binti Tajurudin


AKHAWAT YARMOUK
1. Nafeesa Ayesha Bt Ahmad Fauzi
2. Anisatul Qalbi Bt Mohd Sofiyuddin
3. Afifah binti Hamdan
4. Sarah binti Abdul Razak
5. Nurul Hasna' Binti Hazni




___________________________________________

p/s : Harap anda dapat kongsikan pendapat. Semoga pendapat & komen anda dapat memberi manfaat pada diri ini & pembaca jika bukan saat ini, mungkin esok, lusa, tahun hadapan atau setelah 10 tahun akan datang bersama cucu-cucu & cicit yang comel.

Allahu a'lam.

No comments: