Fasal 3 : Ibu Tumpang
Hukum
Syarak dalam perbahasan ini terbahagi kepada 2 bahagian :
Pertama
: Mengambil sperma suami dan ovum isteri kemudian disenyawakan diluar rahim
kemudian diletakkan embrio tersebut untuk proses penempelan ke dalam rahim
perempuan asing bukan isterinya.
Kedua
: Dalam kes poligami, lelaki yang mempunyai isteri lebih daripada seorang,
boleh jadi isteri pertamanya mengalami masalah kesihatan iaitu tidak mampu
untuk mengandungkan janin di dalam rahimnya tetapi mampu menghasilkan telur.
Maka diambil sperma si suami dan ovum isteri pertama untuk disenyawakan di luar
rahim, kemudian diletakkan ke dalam rahim isteri kedua.
Hukum
Syarak pada permasalahan pertama: Mengambil air mani suami dan telur isteri kemudian disenyawakan diluar
rahim kemudian diletakkan embryo tersebut untuk proses penempelan ke dalam
rahim perempuan asing bukan isterinya.
Ulama’
sepakat dalam kaedah ini yakni menggunakan perempuan asing sebagai ibu tumpang
secara jelasnya HARAM untuk dilakukan.
Dalil
Pengharaman
·
Firman Allah S.W.T :
“Dan
mereka yang menjaga kehormatannya Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya
maka sesungguhnya mereka tidak tercela.Kemudian, sesiapa yang mengingini selain
dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas.” Surah
Al-Mukminun : 5-6
Mafhum daripada
ayat ini, TIDAK DIBOLEHKAN meletakkan sebarang benda ke dalam rahim perempuan
lain melainkan kepada isteri sendiri atau hamba sahaya yang dimiliki.
·
Firman Allah S.W.T :
“Dan
Allah menjadikan bagi kamu dari diri kamu sendiri pasangan-pasangan (isteri),
dan dijadikan bagi kamu dari pasangan kamu: Anak-anak dan cucu-cicit, serta
dikurniakan kepada kamu dari benda yang baik lagi halal” Surah An-Nahl : 72
Mafhumnya:
ibu tumpang bukanlah tergolong sebagai isteri yang menyambung zuriat keturunan.
·
Sabda Rasulullah S.A.W :
“Tidaklah halal
bagi sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, menyiram benihnya
kepada tanaman lelaki lain”.[1]
Maka, tidak halal sama sekali bertemunya sperma dan telur dalam rahim
wanita yang bukan isterinya.
·
Rahim perempuan juga turut terlibat dalam pembentukan janin, yakni
memberi makanan daripada darah rahim wanita ini[2].
·
Dalam situasi ibu tumpang ini, rahim perempuan yang digunakan ini telah
bercampur dengan air mani lelaki ajnabi.[3]
·
Konsep ibu tumpang merosakkan makna keibuan. Ini kerana ibu tumpang
tersebut yang memberi makan kepada janin tersebut bahkan dia yang merasakan
kesakitan mengandung. Tetapi selepas dilahirkan, bayi diserahkan kepada ibunya
yang sebenar(pemilik ovum).[4]
·
Perbuatan ibu tumpang yang belum berkahwin akan mendatangkan penghinaan
dan kejian daripada manusia dan membawa kesan buruk kepada masyarakat. Dan
boleh jadi perempuan itu mengandungkan anak luar nikah tetapi mengaku sebagai
ibu tumpang untuk menutup kesalahannya. Firman Allah S.W.T :
“Sesungguhnya orang-orang yang suka terhebah
tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan
beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat dan
(ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang
demikian).” Surah an-Nur : 19
Adakah
perbuatan Ibu Tumpang berhak menerima hukuman zina?
Perbuatan
ini merupakan perbuatan yang tidak sama dengan zina[5],
dan tidak boleh dilaksanakan hukum hudud
terhadap ibu tumpang ini kerana di sana
wujudnya perbezaan antara perbuatan ini dengan zina.
Namun,
perbuatan ini tetap HARAM, dan orang yang melakukannya berhak menerima hukuman
ta’zir yang ditentukan kadarnya oleh qadi/hakim seperti dipenjara atau bayar
denda. Berikut dinyatakan perbezaan antara dua perbuatan ini :-
ZINA
|
IBU TUMPANG
|
Maksud : memasukkan zakar
ke dalam faraj perempuan ajnabi dan jika bebas daripada sebarang syak
wasangka akan dijatuhkan hukuman hudud.
|
Tidak melibatkan
syarat-syarat zina seperti memasukkan zakar ke dalam faraj. Tidak sah untuk
meng'qias'
|
Persenyawaan berlaku di
dalam rahim wanita tersebut.
|
Persenyawaan berlaku di
luar rahim. Hanya embrio sahaja dimasukkan ke dalam rahim ibu tumpang.
|
Diyakini bercampur nasab
antara lelaki dan wanita tersebut.
|
Tidak bercampur nasab
kerana sperma dan ovum diyakini dari suami isteri yang sah.
|
Hukum
Syarak pada permasalahan kedua :Dalam
kes poligami, lelaki yang mempunyai isteri lebih daripada seorang, boleh jadi
isteri pertamanya mengalami masalah kesihatan iaitu tidak mampu untuk
mengandungkan janin di dalam rahimnya tetapi mampu menghasilkan telur. Maka
diambil sperma si suami dan telur isteri pertama untuk disenyawakan di luar
rahim, kemudian diletakkan ke dalam rahim isteri kedua.
Pandangan
ulama’ dalam situasi ini.
Pendapat
yang pertama : HARUS menggunakan kaedah ibu tumpang dalam situasi ini.
Pendapat
yang kedua : TIDAK HARUS menggunakan ibu tumpang dalam situasi ini.
Setelah
meneliti banyak buku serta pandangan daripada ulama’ fuqaha masa kini. Maka,
kami nyatakan keputusan Mesyuarat Panel Kajian Syariah (PKS) JAKIM kali ke-60
dalam permasalahan ini.
Keputusan
Mesyuarat Panel Kajian Syariah (PKS) JAKIM kali ke-60
Mesyuarat
JAKIM kali ke-60 yang diadakan pada 3-5 September 2007, telah membincangkan isu
ini dan membuat keputusan seperti berikut :
·
Menggunakan kaedah ibu tumpang adalah HARAM, walaupun sperma dan ovum
adalah diambil daripada pasangan suami isteri yang sah kerana berlaku
kekeliruan dari segi nasab anak yang dilahirkan.
·
Kesucian ikatan perkahwinan yang sah TIDAK HARUS dicemari sepanjang
proses bantuan reproduksi atau ART. Pengamalk ART yang beragama Islam mestilah
mengawal dengan penuh tanggungjawab kesucian telur dan sperma kepada pasangan
yang mendapatkan rawatan. Oleh kerana percantuman sperma dan telur bukan
melalui kaedah biasa ia mestilah dilaksankan dalam linkungan perkahwinan yang
sah.
·
Penglibatan pihak yang ketiga tidak dapat diterima sama sekali sama ada
sumbangan sperma, telur, embrio atau rahim. Amalan di dalam kaedah ART yang
berleluasa yang menggunakan kaedah sperma dan telur yang didermakan atau
menyewa ibu tumpang adalah bertentangan dengan prinsip asas islam berhubung
reproduksi manusia ; dan
·
Bagi kes poligami, menanam embrio ke dalam rahim salah seorang isteri
sebagai ibu tumpang, sedangkan ovum diperolehi daripada isteri yang lain. Hukumnya berasaskan kaedah sad az-zara’ik.[6]
Majma’
al-Fiqh al-Islami pada daurah yang ke-lapan juga telah mengHARAM perbuatan ini
kerana berlaku kemungkinan yang sangat besar yang akan mengakibatkan kepada
penentuan nasab si janin.
Contoh-contoh
keraguan :-
·
Isteri kedua yang menjadikan rahimnya sebagai tempat tempelan kepada
benih suami yang disenyawakan dengan benih madunya, wanita ini berkemungkinan
akan mengandungkan zuriatnya dengan si suami sebelum berlaku tempelan hasil
antara benih suaminya dan madu si isteri tersebut.
·
Atau boleh berlaku di sana
kelahiran anak kembar yang kita tidak dapat pastikan adakah kedua-duanya anak
kepada isteri yang mendermakan rahim atau isteri yang memberi ovum.
·
Berkemungkinan benih antara suami isteri pemilik ovum yang ditempelkan
pada rahim isteri yang menderma dinding rahimnya telah mati lalu berlaku
persenyawaan baru antara suami atau isteri yang mendermakan rahimnya.
Jelasnya,
keraguan yang cukup besar ini pastinya akan menyebabkan seorang mujtahid akan
mengharamkan setiap cara yang mengakibatkan keraguan ini kerana islam
menitikberatkan masalah nasab seseorang.[7]
Nasab
anak yang dilahirkan melalui kaedah ibu tumpang :
Di
sana ulama yang
terlibat dalam Muktamarat, Nadwah dan Mujami’ al-Fiqhiah telah mempunyai
pendapat yang berbeza tentang perbahasan penggunaan ibu tumpang bagi kes
poligami, adakah ibu kepada anak itu yang melahirkan anak atau ibu pemilik
telur :
Pandangan
ulama’ dalam masalah ini :
·
Pendapat pertama : Anak itu dinasabkan kepada ibunya yang asal yakni
yang mendermakan telur dan bukannya yang mengandungkan serta melahirkannya. Dan ini merupakan pandangan sebahagian ulama’
Syafa’iah.
·
Pendapat kedua : Ibu kandung kepada anak ini adalah ibu yang mengandung
serta melahirkannya. Dan tidak
dinasabkan kepada ibu yang mendermakan telur.
Dalil
yang paling rajih adalah pendapat yang pertama, berikut dalilnya :
Telur
yang sempurna ditanam membawa semua sifat dan pengkhususan genetik daripada
telur sehingga kepada pembentukan janin. Bahkan rahim perempuan yang
mengandungkan anak itu sama sekali tidak menyumbang kepada sebarang perubahan
sifat dan genetik. Ibu yang mengandungkan anak ini hanya memberikan anak itu
daripada rahimnya makanan dan darah sehinggalah lahirnya anak itu.
Kelahiran
secara biasa anak itu terbentuk daripada mani lelaki yang bersetubuh bercantum
dengan telur perempuan yang melahirkan.
PENUTUP
Konklusinya, IVF diharuskan oleh Islam dengan bersyarat dan diharamkan
dengan bersebab untuk menjaga kemaslahatan sejagat. Pensyariatan dalam Islam
bukan bertujuan menghalang tetapi bertujuan untuk mengawal kehidupan manusia
agar tidak melampaui batas dan tidak menyusahkan diri sendiri, keluarga dan
masyarakat.
Segala maklumat dan kandungan yang terdapat dalam kertas kerja ini boleh
dijadikan panduan kepada kita semua apabila berhadapan dengan permasalahan yang
berkaitan dengannya pada hari muka. Segala kandungan yang ditulis di dalam
kertas kerja ini berdasarkan sumber-sumber yang sahih dan kajian ilmiah yang
meyakinkan. Hukum-hukum yang dikeluarkan boleh dijadikan panduan dan rujukan
kepada kita semua. InshaAllah.
Semoga dengan penghasilan kerja ini dapat meningkatkan kefahaman kita
tentang Islam dan Sains. Sesungguhnya Islam itu mudah dan menjaga kemaslahatan
umatnya.
RUJUKAN
Al- Quran dan hadith
J.D Biggers. 1984. In
Vitro Fertilization and Embryo Transfer. Alan Trounson, Carl Wood. United States of America :
Churchill Livingstone.
Howard W. Jones Jr.
2002. Assisted Reproductive Technology: Accomplishment and New Horizons,
Christopher J. De Jonge, Christopher L.R Barratt. United
Kingdom : The PressSyndicate of the University of Cambridge
.
Joseph G. Schenker
1988. In Vitro Fertilization and other Assisted Reproduction. Howard W. Jones,
Jr., Charlotte Schrader Vol 541 United States of
America : The New
York Academy
of Sciences.
Catherine M Marin,
Alan S. Penzias 2003. Current Obstetric &
Gynecologic: Diagnosis & Treatment. Alan H. DeCherney, Lauren Nathan Ed. Ke
9. United States of America :
Appleton & Lange.
Danial Navot 2004,
Textbook of Assisted Reproductive Techniques: Laboratory and Clinical
Perspectives, David K Gardner, Ariel Weissman, Colin M Howles, Zee Shoham Ed
Ke-2, United Kingdom :
Taylor & Francais Group.
A Van Steirteghem
2004. Assisted Reproductive Technologies: Quality and Safety. Jan Gerris, Petra De Sutter. United Kingdom :
Taylor & Francais Group.
Hassan Hathout 1988.
Islamic Perspectives in O&G. California: The Islamic Organization of
Medical Science.
Tamara L. Callahan,
Aaron B Caughey 2009. Blueprint Obstetric & Gynaecology Ed Ke-5, philadelphia : Lippincott
Williams & Wilkins (LWW).
Salim Daya, Robert F.
Harrison, Roger D Kampers 2004. Advences in Fertility and Reproduction Medicine
( International Congress Series 1266) Netherland: Elsevier.
Ahmad Shuib Yahaya
2005. Kertas Kerja Bayi Tabung Uji menurut Perspektif Sains. Program Thaqafah
Online Perubatan 2005.
Dr. Tarik Abdul
Man’am, 2010 Risalah dukturah, Ahkam at-Tadkhul at-tibbi fi an-Nutfah
al-basyiriah fi al-Fiqh al-Islamiy. Darul
Nafais , Jordan .
Hairul Nizam Mat
Husain, 2006.PMRAM, Kertas Kerja Persenyawaan Buatan dan Bayi Tabung Uji.
Kertas Kerja Hukum
Menggunakan Kaedah Ibu Tumpang untuk Mendapatkan Zuriat, 2008, Muzakarah
Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia .
[1] Riwayat Abu Daud, At-Tirmizi
: Hadis Hasan
[2] At-Tantawi, Fatwa Ali
at-Tantawi, (1/103)
[3] Al-Islam wal Musykilat al-Mua’sarah
nadwatul injab fi dha’ul Islam, dipetik daripada kata-kata Doktor Badar
Mutawalli Abdul Basit.
[4] Mansur, al-Ahkam at-Tobiyyah
al-Muta’alaqah bin nisa’
[5] At-Tantawi, Fatawa Ali
at-Tantawi, (1/103)
[6] Kertas Kerja Hukum
Menggunakan Kaedah Ibu Tumpang untuk Mendapatkan zuriat, Jabatan Kemajuan Islam
Malaysia ,
JAKIM, 2008.
[7] Kertas Kerja, Persenyawaan
Buatan dan Bayi Tabung Uji oleh Ustaz Hairul Nizam Mat Husin, Master Usul Fiqh
Universiti al-Azhar, Mesir, 2006.
No comments:
Post a Comment