Soalan: Sejauh manakah seseorang boleh berkenalan dengan
tunangnya?
Ifah, Perak
Jawapan: Terima kasih kepada saudari yang bertanya. Soalan ini menunjukkan
keperihatinan tentang perkara biasa yang terjadi dalam masyarakat kita. Ia juga
menggambarkan saudari sangat mengambil berat tentang perlunya mengikut syari’at
dalam kehidupan seharian termasuk perkara yang berkaitan dengan bertunang. Tulisan
ini bukan untuk membahaskan tajuk bertunang dalam Islam secara lengkap, hanya
jawapan ringkas persoalan di atas.
1. Bertunang atau dalam bahasa Arab disebut al-khitbah merupakan pintu
masuk ke alam perkahwinan. Ia dilakukan selepas seorang lelaki mencari dan berpuas
hati dengan semua sifat yang ada bagi seorang wanita untuk dijadikan bakal isterinya.
Oleh kerana perkahwinan adalah satu perkara yang serius dan mempunyai impak
yang besar maka pertunangan telah disyari’atkan dalam Islam sebagai
permulaannya.
gambar hiasan
2. Bertunang ialah seorang lelaki meminta kepada seorang
perempuan untuk berkahwin dengannya, kemudian perempuan serta walinya
bersetuju. Dalam Islam bertunang adalah persetujuan dan janji untuk berkahwin yang
perlu dihormati oleh orang ramai. Kedua-dua pihak boleh membubarkannya tidak
seperti nikah, lafaz talak hanya dimiliki oleh suami. Dr. Mahmud Ali al-Sartowi
menyatakan:
Tiadalah pertunangan itu melainkan janji untuk berkahwin,
ia merupakan kontrak yang tidak lazim, kedua-dua pihak berhak untuk membubarkan
pertunangan pada bila-bila masa sahaja. (al-Sartowi, Syarh Qanun al-Ahwal
al-Sahsiah)
3. Seorang lelaki boleh menyatakan hasratnya kepada seorang
wanita yang masih anak dara secara terus terang. Namun ia dilarang secara terus
terang jika seseorang ingin bertunang dengan perempuan yang masih dalam ‘iddah
kematian suami, sebaliknya hendaklah dengan cara kinayah (tidak terus
terang). Inilah pertunangan yang disebut di dalam al-Qur’an menerusi fiman
Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 235 yang bermaksud:
Dan tidak ada salahnya bagi kamu
tentang apa yang kamu bayangkan untuk meminang perempuan (yang kematian suami
dan masih dalam ‘iddah), atau tentang kamu menyimpan dalam hati (keinginan
berkahwin dengan mereka). Allah mengetahui bahawa kamu akan menyebut-nyebut
atau mengingati mereka), akan tetapi janganlah kamu membuat janji dengan mereka
di dalam keadaan rahsia, selain dari menyebutkan kata-kata (secara sindiran) yang
sopan. Dan janganlah kamu menetapkan dengan bersungguh-sungguh (hendak
melakukan) akad nikah sebelum habis ‘iddah yang ditetapkan itu.
4. Untuk mengelakkan pergaduhan dan permusuhan sesama muslim
dengan hanya kerana seorang perempuan, maka Islam melarang seorang lelaki
meminang seorang perempuan yang telah menjadi tunang orang lain. Namun jika
lelaki yang pertama mengizinkan atau telah meninggalkannya maka ia tidak
dilarang. Diriwayatkan bahawa nabi SAW bersabda yang bermaksud:
Tidak boleh seorang lelaki meminang seorang tunang
saudaranya sehinggalah lelaki yang pertama meninggalkannya atau mengizinkannya.
(Riwayat al-Bukhari)
5. Bertunang lebih afdhal tidak diwar-warkan atau diiklankan
secara terbuka, tidak seperti perkahwinan yang perlu disebarkan. Maknanya
pertunangan hendaklah disembunyikan melainkan jika terdapat keperluan. Ini
untuk menjaga maruah kedua-dua belah pihak kerana ia merupakan kontrak yang
tidak lazim, iaitu kedua-dua pihak lelaki atau perempuan boleh membubarkannya secara
mutlak tanpa mendapat persetujuan tunangnya. Diriwayatkan bahawa nabi SAW
bersabda yang bermaksud:
War-warkanlah nikah dan sembunyikanlah pertunangan.
(Riwayat al-Dailami)
Bertunang bukan berkahwin
6. Bertunang hanyalah janji untuk berkahwin. Ia tidak sama dengan berkahwin yang
kesannya seorang wanita (isteri) adalah halal bagi suaminya selepas akad nikah.
Manakala bertunang seorang perempuan tidak menjadi halal sedikit pun bagi
tunang lelakinya. Ia sama seperti sebelum bertunang, yang berbezanya ialah
tidak boleh lelaki lain meminangnya. Ini yang mungkin menjadi punca kekeliruan
orang ramai sehingga ada yang menyangka bertunang menjadi ‘lesen’ untuk
berpegangan tangan. Tidak kurang yang menjadikannya ‘tiket’ untuk memadu cinta
dan sayang.
7. Oleh kerana bertunang adalah janji untuk berkahwin, maka
ia boleh jadi akan berlaku atau sebaliknya. Islam mengambil kira perkara itu
demi menjaga maslahat kedua-dua pihak khususnya perempuan. Kerana ia melibatkan
maruah yang mungkin boleh didedahkan kepada orang ramai sekiranya perkahwinan
tidak berlaku. Sebab itu pertunangan tidak menjadikan pasangannya halal
sebagaimana halalnya sebuah perkahwinan. Kedua-dua pihak kekal sebagai ajnabi
(orang luar) yang hukumnya sama seperti hukum-hakam yang umum bagi ajnabi,
antaranya mesti menjaga pandangan. Firman Allah SWT dalam surah al-Nur ayat
30-31, maksudnya:
Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki
yang beriman supaya mereka menundukkan pandangan mereka (daripada memandang ang
haram), dan memelihara kehormatan mereka. Demikian itu lebih suci bagi mereka;
Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa yang mereka
kerjakan. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menundukkan
pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan
mereka.
8. Begitu juga tidak boleh menyentuh di antara satu sama
lain. Bertunang tidak menjadikan harus perbuatan berpegangan tangan sesama
tunang. Apatah lagi naik motor bersama berboncengan sebagaimana yang pernah
kita saksikan. Rasulullah SAW memberikan amaran tentang hal ini sebagaimana
dalam sebuah hadith yang bermaksud:
Menusuk jarum besi ke kepala kamu adalah lebih baik bagi
kamu daripada memegang seorang perempuan yang tidak halal baginya. (Riwayat
al-Baihaqi)
9. Suara bagi seorang tunang juga perlu dikawal dengan penuh
berakhlak. Bukan tidak boleh bercakap langsung dengan tunangnya, tetapi tidak
boleh dimanjakan sebagaimana seorang isteri kepada suaminya. Dalam perkataan
lain tidak boleh mengada-ngada atau gedik. Allah SWT melarang suara wanita yang
boleh menyebabkan seorang lelaki tertarik kepadanya, firmanNya dalam surah
al-Ahzab ayat 32 bermaksud:
Maka janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja
(semasa bercakap dengan lelaki ajnabi) kerana yang demikian boleh menimbulkan
keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya, dan sebaliknya berkatalah
dengan kata-kata yang baik.
10. Selain itu, seorang perempuan juga tidak boleh mendedahkan
perhiasannya kepada tunangnya. Auratnya masih wajib ditutup kerana tunangnya
masih dianggap ajnabi. Jika ingin bertemu atau berjumpa mestilah bersama dengan
mahramnya. Diriwayatkan bahawa nabi SAW bersabda yang bermaksud:
Seorang lelaki tidak boleh bersunyian dengan seorang
wanita melainkan bersama dengan mahram. (Riwayat al-Bukhari)
Hubungan dalam tempoh bertunang
11. Tempoh bertunang ada yang pendek dan ada yang panjang. Ia berbeza-beza
mengikut perbezaan situasi seseorang dengan seorang yang lain. Namun yang lebih
baik adalah tempoh yang singkat untuk mengelakkan maksiat dan keburukan yang
timbul daripada kedua-dua pihak. Semakin panjang tempoh bertunang semakin
banyak kehendak dan permintaan yang diluar kawal dan tidak patuh syari’at.
12. Tidak dinafikan tempoh pertunangan ini boleh dianggap
tempoh untuk berkenalan. Tetapi ramai yang tersilap dengan menyangka bahawa ia
adalah berkenal-kenalan sesama tunang, sedangkan berkenalan yang dimaksudkan
adalah berkenalan dengan ahli keluarga perempuan agar menjadi lebih dekat dan
diyakini oleh keluarga tunangnya. Akhirnya ia melahirkan rasa tangggungjawab
yang kemudian Allah Azza wa Jalla bakal menganugerahkan kepadanya sakinah
dan mawaddah apabila berkahwin kelak insyaAllah sebagaimana firmanNya
dalam surah al-Rum ayat 21:
Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya
dan rahmatNya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu, isteri-isteri daripada jenis
kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan
dijadikannya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas
kasihan.
13. Berkenalan ini yang sering disalahgunakan untuk menghalalkan perbuatan
tertentu seperti keluar makan bersama, duduk berdua-duaan sama ada di alam
nyata atau alam maya, study dan siapkan assignment bersama, serta bertukar-tukar
gambar. Apabila ditanya mengapa lakukan semua itu?
Jawabnya mudah: untuk lebih mengenalinya supaya senang bila kahwin nanti. Semua ini hanya alasan semata-mata untuk menutup kemahuan hawa nafsunya. Sedangkan untuk mengenali dan menyelidik latar belakang tunang sepatutnya dilakukan sebelum bertunang lagi iaitu ketika proses memilih dan istikharah, bukannya selepas bertunang. Kerana bertunang maknanya kita telah membuat pilihan.
Jawabnya mudah: untuk lebih mengenalinya supaya senang bila kahwin nanti. Semua ini hanya alasan semata-mata untuk menutup kemahuan hawa nafsunya. Sedangkan untuk mengenali dan menyelidik latar belakang tunang sepatutnya dilakukan sebelum bertunang lagi iaitu ketika proses memilih dan istikharah, bukannya selepas bertunang. Kerana bertunang maknanya kita telah membuat pilihan.
14. Tempoh bertunang sepatutnya menjadi tempoh yang bersih
dan suci daripada sebarang dosa, kerana kita sedang memulakan langkah untuk
membina sebuah kehidupan yang punyai matlamat yang besar. Langkah-langkah
permulaan ini perlu baik dan tidak sumbang. Jadikan ia kukuh dengan kekuatan
taqwa dan taat. Jika tempoh ini dicemari dengan perbuatan yang bercanggah
dengan syara’ dikhuatiri ia memberikan kesan yang besar kepada rumah tangga
yang bakal dibina. Firman Allah SWT dalam surah al-Taubah ayat
109 bermaksud:
Maka adakah orang yang membangunkan binaannya yang
didirikan di atas dasar taqwa kepada Allah dan (untuk mencari) keredaan Allah
itu lebih baik, ataukah orang yang membangunkan binaannya yang didirikannya di
tepi jurang yang (hampir) runtuh, lalu runtuhlah ia dengan yang membangunkannya
ke dalam api neraka?
15. Atas dasar inilah kita dapati terdapat ilmuan yang agak keras jawapannya
dengan tidak membenarkan segala perhubungan dalam tempoh bertunang. Mereka
menggunakan kaedah sadd al-zarai’e (menutup jalan) kerana bimbang akan mudharat
yang tidak dinafikan peratus berlakunya. Lihat sahaja kes pembuangan bayi,
tangkapan khalwat dan masalah sosial. Pandangan seumpama ini tidak salah kerana
kaedah yang digunapakai ada asasnya.
16. Manakala pendapat yang mengatakan boleh berkenalan dalam tempoh bertunang,
berhubung, berjumpa dan menjaga tunangnya, pastinya mereka tidak mengatakan
secara mutlak, sebaliknya mesti mengikut syarat-syarat dan garis panduannya. Sebenarnya
kedua-kedua pandangan tidak bercanggah di antara satu sama lain, matlamatnya
satu hanya kaedah yang berbeza.
17. Kesimpulannya, Islam adalah cara hidup yang mengatur dan memandu
manusia hatta dalam soal bertunang. Ia merupakan janji yang perlu dijaga agar
mengikut panduan syara’ kerana bertunang bukannya berkahwin.
Anhar
Opir
11 Jumada
al-Akhir 1433H
Sweileh,
AmmanSumber : Ustaz Anhar Opir
No comments:
Post a Comment