Pengikut yang menemani..

PERBAHARUI NIAT, KUATKAN SEMANGAT.



KEKUATAN DI SUBUH HARI

Kakak : " Qalbi, suami akak selalu nampak kelibat awak pergi ke masjid pada waktu solat subuh. Awak selalu pergi solat subuh di masjid? "

Adik : " Eh, saya solat subuh berjemaah bersama sahabat di rumah. Saya memang suka ke masjid tapi tidak pernah lagi ke masjid pada waktu subuh. "

Kakak : " Oh ye ke. Mungkin orang lain agaknya. "

Adik : " Pelik. Siapa 'dia'? " Dalam hatinya, alangkah indah jika dia dapat melangkah ke masjid pada waktu itu. Namun, demi keselamatan di waktu kesunyian hening pagi, dia dinasihati agar tidak pergi. Bagus juga andai dapat mendengar kuliah subuh.




Tarbiyah abah sejak kecil tak pernah dilupa. " Anak dara jangan tidur lepas subuh ye."


Baik, jom dengar video ini untuk melepas rindu kuliah subuh. Jangan tidur !



ORANG BERIMAN ITU DIUJI


" Apakah manusia mengira(menyangka) bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? "

( Surah Al-Ankabut : 3 )

" Maha Suci Allah Yang di tangan-Nyalah(menguasai) segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu, Yang menjadikan mati dan hidup, untuk Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun . "

( Surah Al-Mulk : 1-2 )






PEPERIKSAAN

Semoga sahabat-sahabat dan diri ini dipermudahkan dalam peperiksaan pada esok hari. Menjawab soalan itu juga 'waktu belajar '. Bukan sekadar menjawab. Kadang soalan-soalan yang diajukan pada waktu itu tidak pernah ditanya sewaktu pengajaran pensyarah di dalam kuliah. Jadi, kita mendapat sesuatu pengajaran yang baru, ilmu yang baru, cuba membuat 'jawapan yang baru' dan bersemangat untuk lebih tahu :) Belajar dan teruskanlah belajar. Selagi ada waktu. Every second counts.

Aku menuntut ilmu kerana aku menyintai Pemilik Ilmu itu. Insha Allah.

Jangan jadikan kekurangan sebagai suatu kelemahan, jadikanlah ia suatu keistimewaan agar dapat melahirkan suatu kekuatan & dapat memberi sebuah keyakinan, kerana setiap yang di hadapanmu itu adalah jalan menuju kebahagian..demi Ar-Rahman. [ hati_ARIA ]

~ aku,kamu & mereka mampu mengubahnya ~
♥ Allahu ma3ana ainama kunna ♥

No comments: